onsdag 5 juni 2013

Vi pratade lite om framtiden

Förskolechefen och jag pratade lite om vad som händer i höst ... Hon vill att jag fortsätter som resurs och jobbar ett par heldagar då ordinarie personal ska vara ledig. Det känns som att det passar mig bra också.

Hon frågade lite försiktigt om jag kunde tänka mig jobba heltid ... och jag sa att om det hjälper henne kan jag göra det ett par månader eller så - men då går jag inte på timlön utan vill ha bättre betalt annars kan de fetglömma det. (Det sista, om att fetglömma, sa jag inte, men det tror jag att hon förstår.)

Vi får se hur det blir. Folk har sagt upp sig och fler kommer att göra det, tydligen.

Just nu känns det helt okej att fortsätta i barnomsorgen - allt blir så mycket roligare och lättare när det är lite skönare väder. Så augusti, september och oktober kan jag helt klart tänka mig att jobba kvar. Om inget annat dyker upp, eller händer.

Det värsta av allt: två av mina kollegor - jättegoa personer - får inte stanna kvar. De är NÄMLIGEN INTE UTBILDADE. Att de är helt underbara mot barnen, och omtyckta av barn och föräldrar spelar ingen roll - de har INTE GÅTT FÖRSKOLLÄRARUTBILDNINGEN.

Varför inte se till personen? Varför stirra sig blind på ett diplom eller intyg, eller vad det nu är man får när man studerat färdigt.

Det är så dumt! Två kompetenta personer tvingas sluta och i värsta fall behöver avdelningarna dras med olika vikarier tills de hittat två nya personer. Och bland det sista föräldrarna vill ha är en massa olika vikarier som kommer och går. De lämna sina barn till personer som de och barnen känner sig trygga med.


Ska jag bli politiker kanske? Röra runt. Göra om och göra rätt. Nej, jag skulle gå sönder av att inte få min vilja igenom!
.

3 kommentarer:

  1. Förstår vad du menar. Dög som ordinarie vikarie i åtta år, sen sökte en liten snuppa med purfärska papper. Att hon aldrig hade bytt en blöja spelade ingen roll.

    SvaraRadera
  2. Både plus och minus läser jag mig till.Vad skönt att du får lite fasta timmar. Lättare att planera vardagen framförallt. Det med utbildning har verkligen flera sidor. Hörde ett förslag att man vill testa lämpligheten hos de som går utbildning efter en termin. Inte alls fel. jag håller fullständigt med dig efter mina år i skolan har jag sett samma sak
    Ha det så bra

    SvaraRadera
  3. Oj, så idiotiskt! Jobbar du kommunalt? I så fall är jag inte förvånad. Där har man uppenbarligen inte förstått att det saknas i runda slängar 6000 förskollärare i landet. 2020 beräknas den summan vara runt 29000!!!

    Att avsluta människors tjänster för att de inte är utbildade är att börja i fel ända. Aarrgghh...jag slåss för detta varje dag på jobbet. Kommuner som inte förstår att använda sig av erfarenhet och kompetens. I stället väljer man att anställa tillfälliga vikarier...i väntan på att fler utbildar sig till förskollärare.

    Jag skulle kunna skriva en hel avhandling i det här ämnet tror jag. Bäst att jag slutar nu....:-/

    Blir bara så arg! Din förskola har i alla fall tur som har dig kära Agneta. <3

    SvaraRadera