tisdag 26 augusti 2014

Tjost

Att börja klockan nio passar mig perfekt. Att ha två minuters cykelväg till jobbet passar mig också.

Det som passar mindre bra är väl jag.

Småbarn är  … hur goa som helst, när de inte sprutlackerar omgivningen med sina baciller. Har bara blivit nerskvätt en gång idag. På handen, efter att vi ätit klart, så det var lugnt. (Men det kommer väl komma betydligt värre saker i vinter. *dör lite grann*)

Hur som helst. Första dagen, då är det väl fullt acceptabelt att blanda ihop barn, namn och kläder och förvånat komma på att javisst ja, man måste tvätta barnens händer med tvål och vatten - inte förvänta sig att det ska bli gjort bara för att man säger till dem.

Är helt slut nu. Så jobbigt att försöka komma ihåg vilket barn som är vilket. Hålla koll så att inget barn springer iväg eller kryper upp och ställer sig i en barnvagn, eller på en stol eller  … och så vidare.

Det blir bra. Behöver bara ett par dagar för att komma in i det. Tror jag. Och jag kan inte klandra personalen för att de inte hela tiden talar om för mig vad jag ska göra, eller hur jag ska göra det. Vi hade en vikarie där idag. Första jobbet som vikarie dessutom, och jag tog för givet att hon visste vad tidig, mellan och sen var. Bara sådär. Lätt hänt.

Nu vila.
.

4 kommentarer:

  1. Små barnbaskiluser är inte alltid att leka med. Det gäller att ladda upp immunförsvaret. Proviva Mangon och nässköljning är alltid en bra början. :)

    SvaraRadera
  2. Jag fattar inte hur man orkar vara vaken efter att man jobbat på dagis en hel dag. Jag skulle stupa i soffan och somna på stört

    SvaraRadera
  3. Jag blir trött bara av att läsa om det....
    Vad ÄR tidig, mellan och sen? Lunch eller nåt?

    SvaraRadera
  4. Wintwigs: Och sen fylla på med ingefära, röd solhatt och honung. Och vitaminer!

    Shamrock: Det gör man knappt. Håller sig vaken alltså.

    Maria: Tidig mellan och sen är de olika skiften som personalen jobbar. På vissa avdelningar är det förenat med dödsstraff om man missar vilken uppgift som är förknippad med vilket skift. Gud nåde alltså …

    SvaraRadera