onsdag 31 december 2014

Snart är det slut

Av någon anledning blir jag alltid tungsint på nyårsafton. Tolvslaget är värst. Nedräkningen, de sista tio sekunderna … och sen skålandet för det nya året, fyrverkerier och raketer. Det är så stort! Och nästan hisnande just då.

2014 minns jag som ett bra år. Jag hade det på känn redan hösten 2013 att det skulle bli ett bra år. Jag fick rätt.

För mig är 2014 året då jag reste som aldrig förr. En långhelg i London, en helg i Rom, några varma sommardagar i London och slutligen en dryg vecka i norra Italien. Helt underbart!

2014 är också året då jag nästan blev klar med ett av mina manus. Jag trillade på målsnöret när jag sent på julaftons kväll klämde ett finger och fick åka till akuten

Så dumt egentligen. Jag skulle tömma ur vattnet ur en stor kruka för att den inte skulle frysa sönder … lutar den åt sidan för att komma åt innerkrukan, eller bara försöka hälla av vattnet. Insåg snart att jag inte orkar hålla emot och alternativet ett lägga krukan ner var inte tal om - jag skulle tappa den och den skulle gå sönder. Så jag vickar tillbaka den till utgångsläget, det är bara det att den är tung och jag hann inte få bort mitt finger. Det lät kras om mitt finger.

Jag dog lite.

Gick bort till växthuset och försökte förtränga vad som hade hänt genom att hacka lite hål på isen i den till brädden fyllda vattentunnan. Ville inte att den skulle spricka sönder. Fingret dunkade och pulserade men tack vare adrenalinet kände jag inte så mycket. Mest panik och skräck. Vad skulle möta mig när jag drog av mig handsken? Köttslamsor och benflisor?

Ville inte ta av handsken. Men var tvungen, höll på att svullna upp rejält. Drog av den försiktigt. Stålsatte mig. Fingret var helt. Men såg konstigt ut. Platt och svullet på samma gång.

Såg direkt att jag behövde röntga. Och med det krasande ljudet i öronen …

På akuten tog det 40 minuter allt som allt. 4:- i p-avgift. Och ingen fraktur! Bara mjukdelarna som skadats. Så oändligt skönt!

Lite trist att jag inte hinner bli klar på denna sidan året, men hey! Det blir väl en bra start på 2015 istället. Min första bok kommer snart att vara tryckt! Och egenutgiven. Hurra!


3 kommentarer:

  1. Gott Nytt År!
    Och vilken tur med fingret.....men ajajaj....
    Och gratulerar till utgivningen av din bok, det skall bli spännande att höra och se mer av det, du uppdaterar väl?
    Du jag gillar inte heller nyårsaftnar något vidare, det förväntas så mycket och så är det det här med klockslaget, för mig glider åren mer i varandra, men man viker sig för det. Inget stort här i år dock.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Stackars dig, det måste göra jätteont :((
    Hoppas det läker snabbt så du kan skriva in det nya året.
    Och gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Snäckskal: Gott nytt år!

    Kati: Det gör konstigt nog inte ont. Nästan så att det oroar mig att känseln är nedsatt … när jag blir kall värker det lite.

    SvaraRadera