söndag 28 augusti 2016

Det var en gång kanske funkar?

Jag har i flera dagar brottats med inledningen av min roman. Jag håller nästan på att bli tokig.

Å ena sidan vill jag bara strunta i inledningen och fortsätta skriva - den kan fixas vid redigeringen. Dessutom kanske jag kommer på mitt i att jag vill ha en helt annan början! Och då sliter jag mitt hår i onödan nu. Tid och energi slösas på något som inte ens kommer att vara med.

Å andra sidan måste jag (vill) ha ett bra förstakapitel. Jag vill ha en bra känsla i kroppen när jag fortsätter skriva.

Ibland tänker jag att jag borde skriva storyn innan jag börjar skriva den. Ett synopsis långt som en lång novell eller en kortroman. Eller som ett förord - som inte ska vara med i boken - i vilket jag skriver av mig alla tråkiga förklaringar som är nödvändiga för mig men irrelevanta för läsaren.

Eller så får jag helt enkelt acceptera att jag inte kan skriva en fix och färdig roman utan att behöva jobba med texten.

(Det här att vara perfektionist är lite jobbigt ibland.)

Nu ska jag sova på saken. Sova är grymt underskattat ibland.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar