onsdag 9 augusti 2023

Underbara Bergamo, norra Italien

Vi (eller mest jag) kände oss klara med Spanien och värmen och framför allt den höga luftfuktigheten, men vi var inte redo för kalla Norden riktigt än och bestämde oss för att ta ett par nätter i Bergamo.

Vi åkte dit, via en natt i Grenoble, och fick njuta av vackra vyer längs vägen. Men allra mest förälskade blev vi i den otroligt charmiga staden Bergamo. Jag vill dit igen, kände jag medan jag fortfarande befann mig där, vill nog faktisk äga ett eget stenhus och kanske bli deltidsitalienare. Jag beställde till och med pasta till lunch en av dagarna! Jag som tycker att pasta är bland det tråkigaste man kan äta. Den var ljuvlig! Jag vill tillbaka dit och äta mer pasta, och fler pizzor!

Vi promenerade mycket. Första dagen blev det strax över 24' steg och andra dagen drygt 28'. Men det var svårt att låta bli för det var så mycket vi ville se, så många vackra vyer att beskåda och ta kort på.

Måste tillbaka. Bergamo är en pärla som kräver betydligt mer än två dygn.

Tur att det nästan är på vår hemväg från Spanien.


2 kommentarer:

  1. Ibland händer det att en hittar sina små pärlor. Det är lycka, det.

    SvaraRadera