fredag 26 januari 2024

Varning för gnälligt inlägg

Huvudvärk: migrän eller spänningshuvudvärk. The never ending story.

Det var enklare att behandla migrän än den värk som kommer när jag är ledig och slappnar av. Migrän försvinner (eller dämpas) av sprayen, men spänningsvärken går inte att medicinera bort, om jag inte samtidigt vill paja magen och det vill jag inte. Den är känslig som den är. 

Vet inte vilken gång i ordningen som jag får en ledig dag förstörd av huvudvärk? Igår låg jag i mörker större delen av dagen. Tog en 1 g Alvedon, som inte hjälpte. Framåt sen em började värken klinga av efter att ha vilat i flera timmar.  

Det är inte kul. Det känns inte värdigt. Slöseri med tid och ork och lust och humör att ha ont. Dessutom fick värken mig att må illa. Och värktabletten hjälpte inte till i rätt riktning heller. Jag blir tokig snart! Vad gör jag för fel?


Stressar för mycket?

Spända muskler och triggerpunkter?

Dricker för lite?

Slarvar med maten?

Motionerar för lite?


Kanske en kombination av allt. Det är stressigt på jobbet, det är inte bara jag som upplever det, men jag måste bli bättre på att inte låta stressen förstöra mig.

När det är mycket att göra glömmer jag bort att dricka vatten. Och missar att äta ordentligt. Och glömmer att andas.

Motionerar inget alls. Pga trött, huvudvärk, lat och bekväm. Och dum i huvudet, uppenbarligen.


Så. Idag har jag ställt alarm med jämna mellanrum för att få i mig vatten. Jag tänker tvinga mig ut på promenad, trots regn. Igår sken solen men omöjligt att orka mig ut, annat än en kort sväng. 

Jag ska lägga tid på att stretcha och göra yogaövningar och massera ryggen med hjälp av foamrollern. Jag har massor av knutar i ryggen. Och nacken är stel och spänd. Och spänningarna blir INTE bättre av att jag stressar varje gång jag jobbar ... tvärtom.


Måste snart ta mig till gymmet också. Eller åtminstone börja köra skivstångspass hemma. Det här håller inte! Jag kan inte fortsätta må så här. Orkar inte. Vill inte. Men vad ska jag göra? Hur kan jag göra annorlunda? Kan ju börja med att prioritera träning och yoga. Främst yoga och stretch, för att bli mindre stel. Kanske kommer orken att träna tillbaka om jag känner mig lite smidigare.

Less på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar