lördag 1 maj 2021

Solig, härlig lördag!

I morse hade min surdeg skiktat sig IGEN och jag suckade högt och undrade vad i hela friden jag gör för fel. Varför funkar det inte? Och varför ger jag mig inte?! Det skulle vara så skönt om jag bara åkte ner till Kullaviks hantverksbageri och köpte en färdig surdegsstart. 

Men så kollade detta klipp igen och upptäckte att jag faktiskt hade missat en detalj - att hälla ut större delen av surdegen! Detta skulle gjorts redan dag tre men jag gjorde det idag, dag sex. Sedan mätte jag 50 g mjöl och 50 g vatten, blandade ihop och upp i skåpet ovanför kylen. 

Nu på kvällen tjuvkikade och såg att det bubblar som bara den! Äntligen och hurra!


Dagen har tillbringats i trädgården. Vi (maken) har snickrat ihop pergolan som legat nermonterad och den gör sig jättebra på den östra delen av huset.


Jag har köpt jord, en rätt ful spaljé och en vit klematis. Den rosa jag helst ville ha fanns inte ännu. Jag har rensat lite ogräs, klippt ner en av aroniabuskarna (nästan lite för mycket).

 

Hoppas på en lika skön dag i morgon också. Som jag behövde den här dagen! Återhämtning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar