torsdag 7 april 2016

Min redaktör!


Min redaktör, Elisabeth Östnäs, har vunnit priset Slangbellan för sin ungdomsroman Sagan om Turid: Kungadottern. Himla roligt tycker jag. Kanske mest för henne, men även för mig, som fått jobba med henne.

Elisabeth var den som fick mitt manus att krympa med drygt femtusen ord och det var hon som tyckte att vissa saker skulle komma i lite annan ordning. För att storyn skulle tajtas till. Hon påpekade när jag var lite väl övertydlig och när jag upprepade mig lite för många gånger.

Hon hjälpte mig att få ordning på storyn, helt enkelt. Och jag vågar nog påstå att hon hjälpt mig att utvecklas en hel del i mitt skrivande.

Det var även hon som fick mig att rycka upp mig när jag tappade allt självförtroende för en dryg månad sedan; några få meningar (inget gulligull, utan rakt och ärligt) och jag var på banan igen.


Det är fantastiskt roligt att få bli utgiven! (Säger jag lite kaxigt nu, innan boken har kommit och "maratonloppet" satt igång ...)


Länk till artikel: Vestmanlands läns tidning


1 kommentar:

  1. Härligt, hon låter som en riktigt bra redaktör! Tough love, liksom. Inget stryka medhårs och fjäsk!

    SvaraRadera