fredag 4 mars 2016

Sitta och vila några dagar ...

Oj vad jag bedrog mig. Vad fel jag hade. Vilar är det sista vi gör i tingsrättssalen. Det är att lyssna uppmärksamt hela tiden och föra anteckningar. Men det är intressant, och faktiskt ganska kul. Det är väldigt speciellt att sitta där och vara en del av en rättegång.

Igår fick jag tillbaka manuset efter sättning. Nu ska jag läsa igenom det med min skarpaste blick. Leta efter, och hitta ev stav- och slarvfel. Därefter går det till tryck.

Tyvärr har jag noll lust att läsa det igen. Vill bara slappa ett tag. Strunta i allt vad manus heter. Men måste! Får göra mig en balja kaffe, med en rejäl skvätt grädde, och ta ett tag i nackskinnet och rycka upp mig själv. En sista genomläsning, för mina läsares skull!

Klart att jag fixar det!

Sedan ska jag aldrig mer klaga över ett eller två fel i en bok. Det är oerhört lätt hänt, trots att flera personer har läst det, utöver en korrläsare.

2 kommentarer:

  1. Det är ju det där med att man läser vad som står även om det kanske inte är rätt, jag hade ju med en text om det i ett tidigare inlägg. Ser man första och sista bokstaven så går det liksom vägen i alla fall, men jag förstår att det egentligen skall vara rätt i en bok! Jobbig läsning sånt måste vara, eller hur? Man glider iväg och då ser man inte allt! Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Det är jättesvårt att hitta fel i egna texten, men jag fick tipset att läsa texten högt, då måste man läsa varje ord. (Men det gäller att vara koncentrerad hela tiden.)

      Radera