fredag 4 november 2016

Författarevent i Stockholm

Nu är jag hemma igen efter ett väldigt trevligt event i huvudstaden.

I onsdags åkte jag tåg (MTR Express) till Stockholm. Tåget avgick i tid och blev ca fyra minuter sent, pga annat tåg som sinkade oss. Verkligen helt okej! Tåget var dessutom snyggt och fräscht, och det faktum att kjolen fastnade i strumpbyxorna vid toabesöket kan inte tågbolaget lastas för. Känslan att gå genom hela tågvagnen innan man gör upptäckten (gaaaah!). Det är bara att sjunka ner på sätet, hålla god min och låtsas som att det där händer alla tjejer och kvinnor hela tiden ...

Kungsträdgården strax efter fem på eftermiddagen.

Min författarkollega Karl (även han från Göteborg) och jag promenerade till Hois kontor i Gamla Stan där vi träffade vår härliga kollega Susanne Ahlenius, som dels är författare, dels jobbar på förlaget, och hennes kollega Anita, som inte skriver själv men som sköter ekonomin.

Vi uträttade lite ärenden inför kvällens aktivitet. Bland annat handlade vi vin. Fast jag gick mest och tog in att jag befann mig i Stockholm, äntligen.

Vi gick till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan och lämpade av det vi handlat inför eventet, och lade vinet på kylning. Sedan gick vi och åt middag. Himla trevligt!


Här är samtalet i full gång. (På bild syns Karl som pratade om sin bok Kaufmanns utvalda.) 

Efter honom var det min tur, att prata lite om mig och min debutroman Tills något annat tar vid. Det gick bra och var kul. Jag är inte helt bekväm med att prata inför folk, men det blir lättare och roligare för varje gång.


Riktigt kul var det också att träffa läsare och kompisar som jag inte sett på ett tag, eller inte träffat alls tidigare.

Efter minglet och pratet var vi några stycken som gick och tog en drink i Gamla stan. Jag hade fullt sjå att inte somna. Jösses. Way after bedtime ... 

Det var himla trevligt, trots att det var sent. Sent blev det också innan jag kom i säng ... vid 23:15 tog vi bussen ut mot Värmdö, Susanne och jag. En tur som tog drygt en timme! En timme och en kvart, tror jag närmare bestämt.

Jag sover aldrig bra borta, så är det bara. Den här natten utgjorde inget undantag, förutom att jag sov väldigt gott de stunder jag faktiskt sov. Måste vara skärgårdsluften!

På morgonen, efter en kopp kaffe, åkte vi med Susannes man in till stan för att sätta oss på café och äta frukost. Hur mysigt som helt. Jättekul att få se en del av Värmdö och andra orter på vägen in mot söder om Söder.


Trots att tåget avgick 2,5 timmar för sent pga stort signalfel vid Stockholm södra var det värt väntan. Jag älskar att åka tåg. (Och den här gången kontrollerade jag att klänningen hängde där den skulle innan jag lämnade toaletten.)

Att komma hem och sova i egen säng, på egen kudde är verkligen guld värt! Helt underbart. Men jag har haft ett toppenbra dygn i Stockholm. Skönt att känna att jag överlevde allt som jag haft lite nojor inför: Åka ensam till annan ort, prata inför folk och sova borta - och dessutom alldeles för få timmar.

Tur att jag hade Susanne som tog hand om mig och lotsade mig rätt ... Tack! (Bara det här att åka kommunalt. Fixar det knappt i Göteborg ju. Men det var faktiskt inte särskilt svårt.)

4 kommentarer:

  1. Vilket intensivt dygn i storstan! Men kul har du haft, trots lite sömn?
    Synd att jag sov halva onsdagen för att sen köra mitt IW-pass på F&S här i Sollentuna, så jag hann inte in till stan tyvärr! Ha en trevlig helg! Jag laddar för nattjobb ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har haft jättekul! :)
      Trevlig helg till dig med. Hoppas jobbet var/är lugnt.

      Radera
  2. Älskar att åka med MTR, där har SJ mycket att jobba med för att få samma standard.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer åka MTR även i fortsättningen. 👌🏽

      Radera