lördag 10 augusti 2024

Semestern 2024

Bilresan ner till Spanien gick bra. Vi kom iväg ca 04:30 på fredagen och var framme vid 23 kvällen därpå. Det var en del trafik både i Tyskland och Frankrike, framförallt i Lyon där vi leddes ut på mindre vägar. Dock inte lika små som 2022 när vi helt plötsligt åkte på en pytteliten enkelriktad väg - mot trafiken. Charmigt och mysigt att få se annat än motorvägar.

I mitten av juni är det fortfarande väldigt behagligt väder. Vissa kvällar var det så kyligt att jag behövde min munkjacka (min älskade Aqua Limone-tröja som jag drömt om att äga sedan 80- eller 90-talet). Havet kändes kallt första gången vi badade (ja, jag är badkruka). 

Vi fick en del molniga och mulna dagar i juni, vilket jag uppskattade väldigt mycket - att slippa solkräm. De första veckorna tog vi ganska många promenader mitt på dagen, och inte bara tidigt på morgonen. 

Vi har ätit massor av goda ostar och lufttorkad skinka. Druckit tinto de verano (rött vin och Fanta citron, eller - med fördel faktiskt - Mercadonas egen citronläsk). Det har även blivit en del Cava och lite vitt vin. På vår älskade takterass. På bilden följer vi en av EM-matcherna.

Bild från en av alla morgonpromenader. Älskar den här ljusa grusvägen, älskar att gå här när solen precis går upp. Dels är det väldigt vackert, dels är det oerhört skön temperatur (i juni var det så svalt som 18° på morgonen).

Tyvärr har min hälsena bråkat den här sommaren, varit öm och stel, så jag har inte vågat gå lika ofta som jag velat, och inte heller kunnat springa. Men det kommer väl fler somrar. Att gå långsamt som jag gjorde sista veckorna fungerade dock rätt bra. Får kämpa på med mina djupa tåhävningar ett tag till (resten av livet troligtvis).

Fortsättning följer i kommande inlägg. Har bilder från Madrid som jag vill visa och även spara som minne för mig själv. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar