tisdag 13 augusti 2024

Underbara Madrid!

Som jag skrev om i tidigare inlägg (länk) åkte vi till Madrid några dagar för att fira min syster som fyllde 50.

Vi mötte upp min syster och svåger i Alicante och tog snabbtåget till Madrid. Hon blev bra överraskad, syrran! Tåget var en bekväm och häftig upplevelse genom det öppna landskapet.

Vi bodde på hotell inte långt från tågstationen Atocha, men det var inte den stationen vi gick av vid när vi kom fram. Därifrån fick vi ta en Uber, vilket gick smidigt och bra. Via en vinlunch i affärsdistrikten. (Däremot åkte vi hem från Atocha två dagar senare.) 

Hotellet låg i samma område som maken och jag varit i förut så vi kände igen oss och hittade överallt utan problem. Så härligt att känna sig hemma.

Det blev många steg. Vi ville såklart se Plaza Mayor och Puerta del Sol, El Retiro-parken och naturligtvis de kända byggnaderna vid Gran Via.


På själva födelsedagen (dagen efter att vi kom dit) sov födelsedagsbarnet lite längre än oss andra ... Per och jag hann därför ta både en promenad och inta frukost i form av cappuccino och croissant på ett café. Senare blev det lite mer frukost på ett annat ställe, alla fyra. 


Dagen tillbringade syrran och jag tillsammans i butiker och våra respektive gick på eget håll för att reka parken för kvällens intag av champagne. Vi sågs dock vid något tillfälle, när de drack drinkar på en takterass vid Puerta del Sol och vi råkade passera nedanför. Det blev en farligt god Moscow Mule med utsikt över takåsarna. Det här var en varm dag och min mage gjorde lite ont, men det var bara att bita ihop och se till att syrran fick en bra födelsedag.


Fler bilder i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar