måndag 1 november 2010

Helgen (som jag minns den)

I fredags blev jag hämtad kvart över sex på kvällen, då var allt färdigpackat och ena tummens nagel var målad två gånger (eftersom jag alltid måste kissa efter att jag målat naglarna! Nästa gång ska jag vara helt färdigklädd och stå på tröskeln när jag målar naglarna.

Vi var fyra stycken i bilen och hade en trevlig pratstund med mycket skratt, i sisådär två och en halv timmar. Väl framme i Helsingborg velade vi lite med parkering, och hjälp vad många enkelriktade gator de har där! Tur att inte jag körde. Till slut hamnade vi på ett jättebrötigt ställe där vi tog lite mat och något att dricka. Tyvärr var ljudnivån löjligt hög och vi fick nästan skrika till varandra. Kanske är det åldern men jag stod inte ut. 

Vi gick och satte och i hotellobbyn för att prata lite men de flesta av oss tanter var trötta och ville bara sova. Rummen var fräscha och sängen jätteskön! Madrassen var lyxigt tjock och lagom mjuk. Men särskilt gott sov jag inte. Det gör jag aldrig när jag är borta, hur skön sängen än är. Det är bara på sjukhus som jag sover riktigt gott, under narkos.

Lördagmorgonen startade 7.36 för mig. Då gick jag upp, på toa, tog en dusch, sminkade och klädde mig och sen var det frukost. Hotellfrukost! Inte fullt lika rolig när man undviker vetemjöl, men ändå helt ok. Goda juicer, kaffe, pålägg, ägg och äggröra, yoghurt och lyxigt god müsli - ja, ni fattar!

Strax efter nio var vi på väg mot färjan. En promenad på ca fem minuter. Nära och bra. Ombord luktade vi på parfymer och stank till slut horhus och tittade på sprit. I Helsingör strosade vi omkring och kikade in i butiker. Åtta tjejer som inte våga komma ifrån varandra rantade in och ut och tid tog det. Men himla mysigt! Både staden och sällskapet. Solen tittade fram lite svagt genom dis och gjorde att dagen blev så där härligt perfekt att vistas utomhus.

Lunchen vet jag inte om jag orkar berätta om. Dansk mat är inte min grej, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Brödet var ok, men fullt med vetemjöl (varför beställde jag inte rågbröd - det är danskarna bra på!) och skinkan i modell picnic-bog på burk. Uäk! Det fick bli nuggets på McDonalds i Helsingborg några timmar senare. 

Jag hittade skor som jag mer än gärna hade shoppat, men jag har som princip att köpa skor i Göteborg, så att jag kan lämna tillbaka om jag ångrar mig. De hade mycket skor i Helsingör, snygga och sköna!

Många second handbutiker också, med ljuvliga inredningssaker. Väckte mitt ha-begär. Får åka dit med maken någon gång, så får han betala bära.

På eftermiddagen åkte vi över sundet igen, för att vila, duscha och förfesta. Och som vanligt hade vi väldigt roligt! Vid 19:30-tiden befann vi oss där Wallmans höll till och serverade god mat, massor av vin och stod för fantastiskt trevlig underhållning!

Mycket vin, skratt och trams blev det! Vissa Facebook-uppdateringar borde kanske aldrig blivit till. Men det blev dem och det är väl bara att gilla läget... 

När middagen och showen var över blev det dans. Så där kul med halva Sveriges PRO - överförfriskad dessutom. Så sex av oss åtta gick till annat ställe, som vi blivit rekommenderade. Där var det i princip inga människor alls. Men vi betalade entré (halva priset före ett visst klockslag), fick en stämpel och gick till hotellet för att mellanfesta. På väg tillbaka testade vi Helsing som låg i vårt hotell och var fullt med snygga människor! De flesta förmodligen femton år yngre också. Men det tänkte inte vi på. Herregud vi var ju nyss 23!

Tyvärr var det ingen dans där, så vi gick vidare till stället där vi hade fått stämpel. Och herregud vilket ställe. DJ var värdelös och musiken tråkig. Och klinentelet. Jag skulle kunna ägna ett helt inlägg bara åt det. Men eftersom jag inte är särskilt perfekt själv låter jag bli det. (Men oj vad det kliar i fingrarna!)

Vi fick dansat en del, även om den riktiga extasen uteblev. 

Halv fyra gick vi och la oss. Fast just där och då kom jag på (tack vare att klockan på mobilen ställt om sig) att klockan var bara halv tre! Skönt med en timme extra att sova. Om det nu hade gått att sova. Jag hade huvudvärk och var hungrig och beyond trött.

Frukosten några timmar senare var inte rolig. Magen, och hela världen, gungade och jag kände ett konstant och jobbigt illamående. Det stack i ansiktet (som om färgen prickvis försvann) och susade lite i öronen. Jag gick upp och la mig. Tog en Treo och försökte sova. Jag tror att jag slumrade till lite, för när rumskompisen kom tillbaka kände jag mig piggare. 

Bilfärden hem gick bra. Illamåendet var borta och ersatt med hunger. Så den lilla lilla mackan på fiket i Halmstad var ju bara att reta magen... Men det var gott.

Väl hemma blev det kramkalas (inga pussar eftersom pesten sitter kvar runt munnen) och efter en stund blev det pizza. Då sket jag i att det är vetemjöl i pizzadegen. Jag mår ju inte direkt dåligt om jag äter vete heller så lite kan jag synda, även om jag bör utesluta det så långt det går.

Klockan nio gick jag och la mig, nöjd med att kommit hem till egna sängen, efter en helt fantastiskt rolig och härlig helg! Längtar redan till nästa gång!


Nu orkar och hinner jag inte korrläsa. Är säkert massor av slarvfel. Hav överseende, tack! Nu ska jag promenera ner till ishallen och frysa häcken av mig titta på mina barn som åker skrillor med sin morfar.
  .
  .

7 kommentarer:

  1. Så kul att få läsa om era äventyr i helgen!! Tack för att du orkade skriva ner det:):)
    Det hör ju inte till vanligheterna att man lyckas komma iväg så där, inte för mig iaf. Men jättekul när det blir av!
    Nu har du laddat batterierna och dansar dig säkert igenom den här veckan;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. I det stora hela låter det ju bra!! :-)

    SvaraRadera
  3. Du hann ju med massor ju! Härligt!

    SvaraRadera
  4. Åsa: Verkligen!

    Mina dagar: Vi har bokat sista helgen i oktober, de som kan följa med gör det! Det här är nog femte eller sjätte året i följd som vi åker iväg.

    Fru Venus: Det var jättejättebra!

    Cina: Intensivt och jättekul!

    SvaraRadera
  5. Låter som en fantastisk helg, med fest, shopping och mat (både god och mindre god).

    Jag vill också äta hotellfrukost, men det får vänta ett tag till tror jag.

    SvaraRadera
  6. Ulrika: Det var en fantastisk helg!

    SvaraRadera