söndag 14 december 2014

Mäh, åh, gah

Jag redigerar just nu. Snart är jag klar. Tror jag. Åtminstone känns det så. Och jag har bestämt mig för att snart vara klar. Är färdig nu.

Vill bli klar för att påbörja redigering av manus 2, som jag tröttnade på i somras. Som jag var nära att helt överge när det slog mig att manuset behöver vila.

På lite drygt tre månader har jag skrivit, och börjat redigera, manus 3. Jag vet att det borde vila också, men det har liksom inte hunnits med. Dessutom har de första kapitlen hunnit vila medan jag skrev klart, och nu vilar de sista kapitlen medan jag redigerar från början.

Fort och fel.

Hur som helst. Det jag skulle komma till i det här inlägget var, är:

Jag har kört fast. Jag har fram tills nu skrivit vartannat kapitel om K (huvudkaraktär 1) och vartannat om M (huvudkaraktär 2). Nu har jag kommit fram till att jag mitt i storyn kommer ha två kapitel i följd som handlar om K.

Antingen får det bli så eller så får jag ha ett blaha-kapitel med M. För att försöka hitta på något vettigt går inte. Och ändra i ordningen går inte heller. Då stämmer det inte tidsmässigt.

Det retar mig att det plötsligt kommer två kapitel med K. Min pedantiska ådra sparkar bakut. Men det är okej. Inget farligt kommer att hända. Ingen tar skada. (Kör lite KBT med mig själv här.)

I värsta fall får det bli ett nödkapitel. (Och precis i skrivande stund kom jag på en idé som jag kanske kan använda.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar