torsdag 9 maj 2013

Tidigt morgonäventyr

Strax före fem i morse vaknade jag av ett jädra liv utanför sovrumsfönstret. Utanför kaninens bur strök en stor räv omkring!

Bosse, yngstas kanin, bor i en bur med tillhörande hage på altanen precis utanför vårt sovrum. Vi kan höra när han skuttar upp på taket på en liten låda som står mitt i hagen. Inget som vi brukar vakna av i vanliga fall, men i natt gjorde jag det. Han skuttade vildare än vanligt! Samtidigt hör jag hur något dras mot nätet som går som staket runt buren.

Ibland är det kaninen själv som ställer sig med bakbenen och drar framtassarna mot nätet och liksom sträcker på sig ... inget jag vaknar av i normala fall heller. Men i natt, eller i morse, var det så mycket ljud på en och samma gång.

Jag flög upp ur sängen och fram till fönstret - och ser en jättestor räv precis utanför altandörren! Den stryker runt Bosses bur och jag har för mig att jag såg hur den ställer sig på baktassarna! Kanske var det bara ena tassen som drog längs med nätet ... men något, minns inte vad just nu - mer än att den bara var där - gav mig panik och jag fick snabbt upp fönstret och klev ut och schasade bort den!

Den sprang snabbt iväg kan jag säga. Bosse satt en stund inne i sin låda, sitt lilla hus, och stampade med bakbenet. Sen kom han ut och satte sig uppepå istället och tvättade pälsen. Lika cool som vanligt.

Nu blir det till att köpa nät, eller galler att täcka över hagen med ... att stänga in honom på nätterna känns inte som ett vettigt alternativ, för honom, eftersom han älskar att sitta uppepå sin låda och titta ut över den lilla träddungen ... ibland går en katt förbi, eller rådjuren, och häromkvällen upptäckte jag att vi har en söt liten igelkott i krokarna också. Han blir en olycklig kanin om han måste vara instängd i sin bur hela nätterna.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar