torsdag 5 april 2012

Ledig ledig

Idag känns det lite extra skönt att vara ledig. Det känns som att jag förtjänar att vara ledig, efter att ha jobbat i två dagar. Verkligen jobbat! Vet ni hur krävande det är att se efter tolv tvååringar?! Som klättrar upp på hyllor och bord, som rycker leksaker av varandra, som slåss som följd av att ha blivit frånryckt en leksak?

Igår när jag kom till jobbet hade dessa tolv tvååringar ätit grötfrukost. Jag överdriver inte om jag säger att det såg ut som ett sjöslag.

Gröt och mjölk högt och lågt. Ena bordet var täckt av en vit grynig sörja. Hälften av barnen fick byta kläder efter frukosten. Lättnaden hos de två tjejerna som jobbade under frukosten när jag kom! Lättnaden!

Sen gick det i ett. Blöjor skulle bytas (jag slapp!), munnar och händer tvättas, ytterkläder kläs på. Jag blev satt på att klä på dem för utelek. Extra tröja, ytterkläder, skor, mössa och vantar. Och så reflexvästen.

Till slut var alla genomsvettiga och glada att äntligen få komma ut i kylan en stund.

Den här avdelningen är en tillfällig sådan och har ingen lekplats utanför lokalen (inhyst i en förenings klubblokal) utan de får promenera iväg till en lekplats i närheten. Vilket vi gjorde. Där var det soligt och lä - hur skönt som helst. Tills det kom en katt.

Då skulle halva styrkan följa efter katten och några andra skulle gå åt ett annat håll. De blev med ens väääldigt många!

Ja jösses. Det är skönt att vara ledig idag. Men lite saknar jag barnen. De som rusade fram och kastade sig i min famn och som sträckte armarna efter mig, som log och vinkade och hejade glatt - det värmde mitt hjärta. Mer än jag kunnat ana.
         .

1 kommentar: