torsdag 9 november 2023

"Det blir nog lugnt"

Jag vet inte om jag bara är väldigt långsam eller om jag lägger upp arbetet fel, för jag hinner inte med! 
De två senaste passen när jag jobbat eftermiddag har jag mötts av:
"Det blir nog lugnt ikväll." 
"Hoppas du tog med dig något att läsa."

Skönt, då hinner jag kanske sitta ner och andas lite, har jag tänkt.

Men nej! Det har funnits massor av grejer att göra och jag har inte hunnit göra allt, hur mycket jag än försökt. 

Naturligtvis har jag gjort det viktigaste, och självklart finns det saker som inte måste-måste göras, men flera icke-akuta saker har jag fått strunta i - för att jag inte hinner med. 

Och då kan jag med gott samvete säga att jag verkligen inte rullar tummarna. Jag kollar enbart mobilen om det kommer sms och inget som helst surfande.

Men det får nog vara så. Jag har ju bara jobbat åtta dagar hittills, varav fyra har varit upplärning. 

För varje dag jag jobbar känner jag mig allt säkrare. Mitt tunnelseende börjar vidgas och jag kan prata med mer än en gäst åt gången. Och jag dör inte av stress om någon ringer och undrar om vi har lediga rum om en månad. Och nu vet jag med säkerhet hur jag gör bokningar. 

Igår bokade jag till och med in en gäst på plats. (Tack vare att kollega gått igenom detta med mig dagen innan, tack och lov! Hade blivit såå pinsamt annars. Nu blev jag bara lite stressad, men allt gick bra. Och jag tror att det blev rätt.)

Men det finns en hel del kvar att lära ... en väldigt massa ... men det får komma när det kommer.

Jag är såå glad att jag har ett jobb som känns rätt. Och som jag tror att jag är helt rätt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar