måndag 1 april 2013

Några tidiga tankar om tid

Jag har lyckats blanda ihop klockslagen den här morgonen också. Fått för mig att klockan egentligen var tjugo över åtta när jag vaknade, när den i själva verket var tjugo över sex. Själva klockan visade 07.20 - men alla vet ju att det inte är den riktiga tiden. För vad klockan egentligen är styrs ju av vad den var vid den här tidpunkten för två dagar sen.

Min man blir så trött på mig när jag resonerar så.
För honom är klockan vad den visar att den är. Företrädesvis vad iPhonen visar, eftersom den går rätt. Alla andra klockor i huset går ibland fel. Enligt honom. Enligt mig kan en klocka aldrig gå fel, så länge den inte går efter - det är livsfarligt. En klocka får gärna - bör - gå fem minuter före.

I vår förra bil hade vi en klocka som gärna gick lite före, utan att jag hade varit där och pillat (jag visste inte hur man ändrade klockan). Det var jätteskönt att alltid ha några minuter till godo. Tills den dagen manken varit där och ändrat! Då gick den dessutom en halv minut efter! Och detta utan att informera mig! Gaaaah!
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar