tisdag 17 maj 2016

Gratulerer med dagen, Norge!


Den här dagen har alltid varit speciell för mig. Min morfar var norrman (väldigt stolt sådan!) och han älskade att fira syttende mai. Oftast firade vi i Göteborg, vid Norska sjömanskyrkan, med barntåg och sång och dans. Jag brukade få ledigt från skolan den här dagen.

Var det helg blev det ett besök på Liseberg efteråt. Var det vardag åkte vi till Landet (mormor och morfars sommarställe) och åt smörgåstårta och gräddtårta. Ibland gjorde jag, min syster och våra kusiner eget barntåg på vägen, med kastruller och lock och tjoade "hipp-hipp-hipp huraaaaa!" 

Vid ett par tillfällen tog morfar med oss till Norge för att fira dagen på plats. Det var häftigt!  

Min bror har fått ärva morfars flagga, men eftersom han inte har någon flaggstång ännu får jag den stora äran att hissa flaggan i år.  


3 kommentarer:

  1. Coolt! Tänk att ha en norsk morfar....det räcker med lite anknytning till världens vackraste land. Min mormor stammade från Norge, men det var så långt före hennes tid så det räknas liksom inte, men det är kanske därför jag älskar Norge så mycket!
    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Tänk att jag missad detta ����❤️���� Får kanske börja läsa din blogg ��

    SvaraRadera