lördag 30 november 2013

Redigeringens vedermödor

Trots gott kaffe och en lista över saker som ska åtgärdas (tipstack till Katarina!) blir inget gjort. Jag tror att det beror på prestationsångest. Eller en extrem längtan efter att blogga.

En av mina två testläsare återkom med synpunkter och åsikter häromkvällen och det mesta av hennes feedback kändes som mina egna tankar. Himla skönt! Som att få ett kvitto på att jag tänker rätt.

(Och här försöker jag mota bort alla negativa tankar som kommer. Tyckte hon manuset var tråkigt? Var storyn ointressant? Blev hon uttråkad, men är för snäll för att berätta det? Det hon berömde mig för var inte så mycket, borde inte det varit mer? Varför var hon inte översvallande?)

(Här försöker jag peppa mig själv: Det är helt okej att första färdiga bokmanuset inte är tipptopp. Det är helt okej att det finns saker som kan göras ännu bättre, även om jag inte vet hur jag ska göra dem bättre.)

Jag vet att storyn kan bli ännu mer spännande och mer välskriven, men jag känner att jag inte riktigt behärskar tekniken för att åstadkomma resultatet jag vill ha. Men med tanke på hur mycket bättre detta manus 2 är än manus 1 så vet jag att jag har förmågan att lära mig. Jag har potential. Det är nog så jag får se på det.

För jag orkar inte stånga mitt huvud blodigt mer nu.
.

4 kommentarer:

  1. Du, vi får slå oss ihop och dra på fjellet, Hardangervidda! Jag minns ju så väl att du också älskar det där uppe. Det enda tråkiga är att när man varit där måste man åka ner därifrån och hem......Agnetakram

    SvaraRadera
  2. Den där prestationsångesten skulle man vilja kasta långt, långt bort. Jag tror att du kommer på vad det är du ska ändra, låt det ta lite tid.

    SvaraRadera
  3. Bara att du började på nr 2 visar att du har potential! Heja, heja!! :-) Kram

    SvaraRadera
  4. Snäckskalsdalen: Ja, vi åker dit! :)

    Andra intryck: Funderar på att strunta i den där ångesten en stund, och se till att bli klar. Herregud vad jag vill bli färdig.

    Venus: Så är det kanske?! :)

    SvaraRadera