söndag 4 april 2010

Okej då, jag gör det

Här kommer de. Den första har jag skrivit, låtit vila, skrivit om, låtit vila, skrivit lite till. Den andra har jag bara skrivit, för att få klart något. Den har inte vilat och den har inte arbetats med. Snart ska jag få till två till, en från en tågstation eller busstation, kyrka eller sjukhus (jättejättejättekul. Inte.) Dikter är inte min grej, som ni märker! Och kanske, någon gång när jag får till rätt tänk, att jag lär mig uppskatta och förstå dikter, men i nuläget vill jag bygga texter av ord och meningar. Noveller och så småningom en roman ligger mig varmare om hjärtat.

Men håll till godo! Jag lägger ut dem enbart för att de inte betyder något för mig. De är inte det minsta viktiga för mig och tycker ni att de är värdelösa får ni gärna tala om det - jag blir inte ledsen!
All kritik, alla tips - om ni vill, känn absolut ingen press - är av intresse.

Uppbrott

En svunnen tid

då solsken fyllde mitt hjärta

likt en vårsol från blek himmel

berusade du mitt sinne

med ljus med värme

du fanns som skydd mot ondska

som paraply mot regn

sen dog sommaren

hösten tog över

likt ett virvlande höstlöv i vinden

drog du vidare

jag blev kvar

och frosten tog över mitt hjärta

----------------------------------------


Gallerian (provisoriskt namn, mer en förklaring)

Fönster fyllda med drömmar

dockor med förföriska leenden

och sug i blicken

lockar till köp

kläder väskor skor

som lovar lycka

som lovar framgång

allt du vill ha


17 kommentarer:

  1. Ja, men det där duger väl.

    Okontrollerat känslokaos i de andra två så har du sedan en komplett enhet.

    SvaraRadera
  2. Hej skriver själv dikter och dina är inte dumma. Väldigt bra.....

    SvaraRadera
  3. Jag är ingen diktkännare, men de behöver du verkligen inte skämmas över :O)
    Duktig DU!

    Kramar!

    SvaraRadera
  4. OCH DU SÄGER ATT DU INTE KAN SKRIVA DIKTER!! Dom här är väl inget att skämmas för, tvärtom! KRAM! *ruskar på huvudet och fattar ingenting*

    SvaraRadera
  5. Vad ska du skämmas för??? Dom är jättebra :))

    SvaraRadera
  6. Men gulle er! Tack för att ni tog er tid att läsa!

    SvaraRadera
  7. Fina båda två, men den första satt som en riktig smäck i själen. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  8. Håller med föregående talare...väldigt lovande. Gillar speciellt: som paraply mot regn...fortsätt så!

    SvaraRadera
  9. De är bra! Jag gillar den första allra bäst.

    SvaraRadera
  10. Jag säger inte att den första dikten är särskilt bra, men den andra är usel. Den ska vila nu och sen få sig en omgång i morgon.
    Förhoppningsvis blir det lite bättre, och om inte, får den vara kass.

    *strör slängkyssar till er alla!*

    SvaraRadera
  11. Förstod väl att du var din egen överdrivet stränga domare och bödel! Tycker mycket om båda dikterna! Den första extra mycket! Fortsätt så! :D

    SvaraRadera
  12. Du KAN ju!!!!!!!
    Tokfia - du har lurats hela tiden!!!!!! =O)
    Kram!!!

    SvaraRadera
  13. JAG ÄLSKAR DEN FÖRSTA DIKTEN!!!!!! Den fastnade jag för, helt klart min melodi...youre awsome...!

    Du har ett djup inom dig Agneta, lita på det..kram!

    SvaraRadera
  14. Tyckte mycket om "Uppbrott". Finns både flyt och känsla i den...

    SvaraRadera
  15. Den första tycker jag om, poetisk, begrundande....gillar skarp :)

    SvaraRadera
  16. Men, Gud va skoj att få läsa dom! Glad att du var så modig :)

    Tycker att du ska vara stolt, det är jättebra dikter, tycker jag :)

    Det är en lite annan sida av dig än den jag får se här annars. Kul!

    Du har förmågan. Go girl!

    SvaraRadera
  17. Uppbrott, tummen upp!!!

    SvaraRadera