tisdag 15 maj 2012

(rubrik?)

Hemma igen.

De fyra arbetstimmar flög fram. Fyra timmar är rätt lagom att jobba, måste jag säga. Om alla inom vård och omsorg jobbade fyra timmar om dagen istället för åtta kunde fler få jobb och färre bränna ut sig.

I fyra timmar står man ut med att tjata och hyssja på barn. Man har mer tålamod och orkar lyssna och förklara. Det skulle bli fler glada fröknar, tror jag.

Det är bara den här lilla detaljen "lönen" då. Men för hälsans skull är det ett bra förslag. Kanske om man (kommunerna) på sikt fick mer pengar över tack vare att fler fick jobb och färre blev sjukskrivna. Då skulle lönerna kunna höjas.

Jodå. Sådant kan jag fundera på ibland.

Jag jublar över fyra timmars arbete, men lär inte göra det när lönen kommer. Jag har visserligen inte fått någon lön ännu, men jag antar att jag inte kommer att jubla.

I nuläget saknar jag inte pengar, förrän jag ska okynnesshoppa och inte kan göra det. Men lyxkonsumtion kan man faktiskt klara sig bra utan.

Egentligen skulle jag blogga om något annat men jag har glömt vad.

Men jag kan berätta att det var en bra dag på jobbet! Kanske mest för att det inte var så lång tid. Eller för att jag haft en skön långhelg.
   .

2 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt om detta att man skulle jobba 4 timmar istället. Jag har jobbat inom vården och 8 timmar gör att hjärnan känns som en tallrik gröt!

    SvaraRadera
  2. Imorgon kommer min dag oxå vara halv, dessutom arbetar jag hemifrån så det blir ingen restid heller. Lyx!!!
    kramen

    SvaraRadera