lördag 29 augusti 2009

Måste få bättre minne


Ibland händer det att jag måste hota och muta mina barn. Faktiskt! Rätt så ofta händer det till och med. Brukar funka ganska bra, så varför ändra ett vinnande koncept! För att försöka tala dem tillrätta funkar inte. Jag har inte tålamod till det. Och min son är så ensvis så jag skulle i så fall tala ihjäl mig!

Anyway. Jag har kommit på (och sonen också) att jag har dåligt minne. Jag glömmer alltsomoftast vad det är jag hotat med! Gaaah!

Maken är ännu sämre, han har nollkoll, verkar mest haspla ur sig ett hot för att ha något att säga, medan jag åtminstone försöker hålla vad jag lovat/hotat.

Det är inte bra, för är det något de lär sig, de små glinen, så är det att utnyttja sina föräldrars dåliga minne!

Som idag, sonen frågar "Mamma, sa du i torsdags att jag inte skulle få leka med någon kompis idag?" (och så tog han upp den slarviga anledningen, som jag inte vill ta upp här) Och jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad det var jag sa!? Gällde det igår, eller idag? Sonen minns inte heller (han brukar för det mesta vara väldigt ärlig, som tur är, gullpojken! När han inte ljuger, för det händer också...) 

Som tur är räddas jag idag av att vi ska bort senare i eftermiddag!

Och inte kan man väl som trebarnsmamma komma ihåg allt?!

9 kommentarer:

  1. Mina barn är också uppfödda på hot och mutor. Tyvärr (när det gäller hoten) brukar jag inte va så konsekvent. Men däremot mutorna, de tvingas jag genomföra! Konstigt...

    SvaraRadera
  2. Jag är konsekvent i det avseendet:
    Jag verkställer aldrig mina hot.
    Och lika bra är det. =)

    SvaraRadera
  3. Ungar har en fantastisk förmåga att komma ihåg de saker man sagt, som man helst inte skulle velat ha sagt, men dock lovat i ett svagt ögonblick... ;)

    SvaraRadera
  4. HAha, känner igen det där från när jag själv var småbarnsförälder.

    Jag lärde mig efter några år att utdela färre hotelser - och att istället komma ihåg dom!

    Annars, som du säger, lär sig barn väldigt snabbt hur dom ska utnyttja hotelserna emot en.

    SvaraRadera
  5. Skönt att fler känner till hot och mut-metoden! =)

    SvaraRadera
  6. Men du är ju bra på ALLT annat. Någon gång måste du ju få vila hjärnan, eller hur?

    SvaraRadera
  7. Mocka;
    Är du ironisk nu? *undrar försiktigt*

    SvaraRadera
  8. Verkligen inte. Ok jag känner ju inte dig sedan barnsben (men nästan, känns som det i alla fall). Men jag tycker du VERKAR vara en fantastik människa. Bra på det som är viktigt här i livet. Typ att skriva, fotografera, ömma och vårda sina gullepluttar (det där med minnet är faktiskt inte så viktigt), du har inkänningsförmåga och närvaro (har jag märkt i kommentarer hos andra och hos mig), du är bra på att dricka kaffe, och dessutom är du rolig och oförutsägbar. Inte fan behöver du minne OCKSÅ!

    SvaraRadera
  9. Mocka;
    Vad glad jag blir! Jag behöver verkligen det där just nu (kanske alltid?!) - din kommentar värmer oerhört!
    Tack!!! *glad*

    SvaraRadera