söndag 19 augusti 2012

Det är klaga jag ska göra

Jag ska börja klaga på min text och min förmåga att skriva, då går det bättre. Så fort jag berömmer mig själv tar det tvärstopp!

Det blev en liten paus förut. Maken föreslog kaffe och så blev det. Jag passade också på att maila honom en bit nyskriven text. Som han inte kommenterat. Kanske har han inte läst. Kanske funderar han på hur han ska säga ...

Så kom solen och jag gick ut och klippte gräsmattan. Nu sitter jag och tar igen mig med gröna fötter i soffan. Maken är och handlar.

Men! Min ena av två testläsare kom idag på att hon läste texten när vi var bortresta i början av sommaren. (Jag har inte vågat fråga henne vad hon tyckte.) Hon tyckte den var bra. Hon sa inte att hon tyckte att den var jättebra/fantastisk/det bästa hon läst, men hon såg inte plågad ut när hon sa det heller. Och det är nog bra.

Jag funderar på att fjäska med min tredje testläsare, hon proffset som läste i våras och som berömde mig så väldigt! (Hon läste inte hela, hon fick vissa väl utvalda delar). Men hon kanske också bara ville vara snäll.

Det där är lurigt. När vet man att folk är ärliga? Så där riktigt uppriktigt ärliga. Vet man någonsin?
        .

5 kommentarer:

  1. Kanske när man inte har en personlig, privat relation till dem? för mig är det de som är troligast att säga som det är och inte sminka sanningen för att inte göra en ledsen.

    SvaraRadera
  2. Kanske är det så.
    Kanske borde jag bara se till att få den klar och sen anlita någon som kan läsa, en lektör eller så. Men då gäller det ju att jag kan lita på den personen och dennes omdöme.

    SvaraRadera
  3. Såklart. Välj någon med ett gott rykte. Du kan ju alltid fråga andra vilka lektörer de anlitat och om de var nöjda.

    SvaraRadera
  4. Lektör tror jag på. De har sitt rykte att tänka på; är de för snälla kommer till slut ingen ta dem på allvar och då blir de inte anlitade.

    Ann Ljungberg rekommenderas av minst två förlag, det säger något om kvaliteten på det jobb hon gör.

    SvaraRadera
  5. Kati och Nilla: Jag kommer nog också att anlita en lektör när jag väl är där. Inser redan att jag kommer behöva en. Skulle vilja ha en redan nu ...

    Ann har jag gått kurs för för länge sen, var dock inte helt nöjd, tyckte att hon gav för lite konstruktiv kritik, nästan ingen alls faktiskt och det berodde nog inte på att jag inte behövde det :/

    SvaraRadera