måndag 26 oktober 2009

Västtrafik? Pesttrafik, snarare


Jag tänkte när jag åkte hem idag, att idag blir det ett inlägg om de hemska hemska bussarna vi har... och döm om min glädje när jag läser detta! Heja GP! Inte en dag för tidigt att belysa det här sketadåliga företag! Inget ont om skåningar (jag gillar Skåne!) men vad kan de som inte vi kan? En hel del.

Vi har ett bussbolag i Göteborg med omnejd. Västtrafik kallat. Eller nej, Västtrafik är namnet, men de borde kallas Pesttrafik.

Jag ska inte gå in på detaljer, även om jag skulle kunna fylla ett helt blogginlägg med det, utan nöjer mig med att säga att deras service är under all kritik. Och i vissa fall saknas den helt. Det finns ett stort antal bra, duktiga och trevliga chaufförer så dem ska ingen skugga falla på, utan den ska falla på företagets ledning och den sk kundtjänst (kundotjänst).

Men, jag ska inte kasta allt för mycket skit (varför inte - de är värda varenda dynghög!) men idag åkte jag bussen hem i vanlig ordning, med klotter och sönderskurna säten, inte Västtrafiks fel, men deras ansvar att åtgärda detta! Och ovanför mitt huvud är det ett stort hål! Som de försökt sätta igen med en tunn spånskiva! Och inte lyckats, för det är ett stort hål där ändå, och det blåser i mitt huvud hela vägen.

Detta hål har inte kommit nu den senaste tiden, nej, jag har åkt med denna buss flera gånger tidigare och det hålet har funnits där länge! Varför fixar man det inte? Och varför fixar man inte dörrarna, som ibland vägrar att stängas vilket i sin tur gör att föraren inte kan köra! Och elementen? Varför brassa på nästan 40° i en buss där folk sitter med ytterkläder?

Jag betalar 770:- i månaden för mitt busskort och jag vill inte åka med undermåliga bussar som knappt håller ihop, att det är klotter kan jag leva med även om det är otrevligt, men hål i tak, krånglande dörrar och underreden som skramlar och väsnas, så där så man tror att bussen kommer stanna och dö vilken minut som helst, eller glappande dörrar där det drar ifrån, det är inte trevligt.

Att Västtrafik har dåliga bussar är ingen nyhet, det har tagits upp tidigare, men frågan är varför inte Västtrafik gör något åt dem?

4 kommentarer:

  1. Många bussar i Göteborg ägs inte av Västtrafik längre utan av Veolia.

    SvaraRadera
  2. Hm, här i stan har de köpt in splitter nya bussar. Inte en gammal så långt ögat når.

    SvaraRadera
  3. Inte en enda buss ägs av Västtrafik, men dom betalar massor av pengar till bussbolag som Spårvägen, Veolia, Orusttrafiken, KEs, Swebus, Buss i väst och många fler bolag. En del av dem håller bussarna i skick, andra struntar i det och bara inkasserar pengarna från Västtrafik.
    Visst är det dåligt att Västtrafik inte kollar vad de får för pengarna?

    Och visst är det dåligt att Västtrafik, när man skriver till dem och påpekar såna här fel, bara svarar "Det var ju tråkigt att du inte är nöjd. Hoppas nästa resa blir bättre"

    SvaraRadera
  4. Även om Västtrafik inte äger de bussar/andra bolag som kör så har västtrafik ansvar för det är dom som har gjort upphandlingen tillsammans med kommunen/staden. Vi har också problem här uppe i norra Bohuslän med bussar som inte kommer, bussar som går före utsatt tid så man missar t ex en anslutning till annan buss, bussar som är överfyllda. Ringer man och klagar så får man höra att man har fel.

    SvaraRadera