torsdag 29 september 2011

Öl, vin och sprit

Att man blir trött på sig själv och sitt liv?

Jag har levt med mig själv i snart 40 år. Och varit i stort sett samma person hela tiden. Skrattar åt samma saker, tittar på samma typer av killar (eh... nästan får jag väl lägga till kanske), gillar samma typ av musik, filmer, mat.... det är nästan bara när det kommer till alkoholen som jag ändrat mig. Skaffat en mycket fiiiinare smak. Och dyrare.

När jag var ung drack jag öl. Fulöl, folköl, elefantöl.... Helst elefantöl för då krävdes inte så mycket. Punköl. Ett tag hade jag Stella Artois som favorit. Men jag tror att det mest berodde på att det var ett snyggt namn och en rätt fin etikett. Och så ville jag kunna säga att jag hade en favorit. Smaken var liksom inte så skild från någon annan sort.

Nu klarar jag inte öl. Inte heller fulvin. Det ska vara gott, och det ska vara fint. Annars kan det kvitta.

Det ska gärna vara bubbligt också. Det är trevligt.

Sprit går an, om det är i en riktigt god drink. Sprit bara för spritens skull är inte roligt. Inte gott. Och inte heller särskilt trevligt.

Dock skulle jag gärna vilja tycka om öl. Att njuta en riktigt kall öl en varm sommardag, verkar så mysigt! Men, det är inget fel på kallt vitt vin en varm sommardag heller. Allra helst om det är bubblor i...

På lördag skulle det bli (britt)sommar igen, inte sant?!
      .

2 kommentarer:

  1. Haha! Ja, dyra vanor kan man lätt lägga till ;)
    Jag gillar fortfarande öl, men inte vilken öl som helst :)

    och i helgen blir det säkert lite gott vin i Italien för mej!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det så. Vid en viss ålder olika för olika personer vill man inte längre ta in alkohol för att bli full. Nja kanske någon enstaka gång på en Finlandsfärja men annars nej. Mitt stora problem är att jag är för bekväm för att vara bakfull. Känns som tiden är dyrbarare nu och den är säkert det. Förr fanns det ingen ände på livet nu vete gudarna i alla fall när man ska kliva upp. Det var ju inget gott med strå gin men andra finare sorter går ni under varmare dagar Alltså helt naturlig utveckling om jag ska ge ett utlåtande

    SvaraRadera