tisdag 18 februari 2014

Jag behöver vår - nu!

En nystart av små mått. Det räcker med lite nytt väder. Uppehåll och kanske lite sol. Lite mars och torr asfalt. Vårfågelkvitter.

Det är något med mig och vissa rutiner. Går inte ihop sig.

Jag älskar mitt jobb! För det mesta i alla fall. (Och långt mer än jag någonsin trodde att jag skulle göra.) Det är bara det … vissa saker … det behövs förändringar. Det är för mycket kvinnor och tanter i branschen. Och så … ja. Jag säger inget så har jag inget sagt.

Igår hade jag ett trevligt och givande samtal med en förälder. Hon var så glad att jag fått fast på den här avdelningen! Och hon blev snopen när jag förklarade att så inte var fallet. Att jag bara ska stanna terminen ut, som det ser ut nu. (I bästa fall blir det terminen ut, men det sa jag inte.) Hon tyckte det är en jättedum regel att kommunen enbart vill anställa utbildad personal. Jag kan bara hålla med. (Och berättade inte att jag inte vill ha fast anställning eftersom jag vill bli författare.)

Ett trevligt samtal med kollega, som tyvärr ska sluta, gav energi och styrka att orka le trots att vissa saker är jobbiga.
.

1 kommentar:

  1. Det är intressant det där med hur det 'egentligen' fungerar i en förskolas arbetslag. När jag är ute och föreläser möter jag otroligt ofta kvinnor som lägger armarna i kors och säger: "Så här har vi alltid gjort! Så DÄR har vi aldrig gjort!' Man kan stånga sig blodig…..samtidigt skulle jag säga att majoriteten av pedagoger i förskolan har ett modernt tänk - ett generationsskifte pågår och det är nog väldigt bra på många sätt. Samtidigt tappar vi erfarenhet och rutin med den stora pensionsavgången.

    Det där med att kommunerna inte fastställer icke utbildade förskollärare är olika från kommun till kommun. Skollagen säger att det ska finnas förskollärare i förskolan, men den säger inte hur många. Förskolan MÅSTE ha förskollärare i undervisningen (tänk klassrumstid) som är en ganska lite del av utbildningen (hela dagen) på förskolan. Under resten av dagen, alltså utbildningstiden, har förskolan rätt att anställa vem de vill.

    SvaraRadera