tisdag 23 oktober 2012

Feedback

Jag har fått feedback idag på min text. En skrivkunnig (frilansande journalist med typ ett halvt livs arbetserfarenhet) kompis har fått läsa och tyckt till.

Hjälp. Först ville jag deppa ihop, sen insåg jag att det är ingen idé. Hon hade rätt i allt hon skrev.

Lite beröm, men massor av kritik (konstruktiv och jättebra sådan!). Visst, smaken är som baken, vi gillar olika typer av böcker hon och jag - men tipsen hon gav var jättebra och viktiga, oavsett vilken typ av bok man skriver.

Jag skulle ta bort 90% av ett visst ord också. Ett ord jag inte visste att jag använde så mycket. Ett pyttelitet ord som man knappt lägger märke till alls, ju. Som förekom väldigtväldigtväldigt frekvent.

Och så skulle jag skärpa till mina karaktärer.

Och fundera på vad jag vill med texten och varför. Just den lilla detaljen är inte helt lätt och det är därför jag undvikit den.
.

8 kommentarer:

  1. Respons och feedback är livsviktigt på texter man skriver!
    Bra gjort av dig att släppa 'taget' lite!
    Heja!

    SvaraRadera
  2. Kämpa på!
    Hälsar nytillkommen läsare och bloggvän?

    SvaraRadera
  3. Det är tufft, men det är sådant som tar manuset framåt. Sedan får man såklart ha en egen åsikt också. Berättelsen kommer alltid att vara bara din, så länge du låter den vara det. Kämpa på!

    SvaraRadera
  4. Vilken lyx att få sin text bedömd! Och inom journalistiken finns ju uttrycket "kill your darling". Precis det som du skriver sist, ta bort det som du absolut vill ha med. Ibland blir vi ju lite hemmablinda. Lycka till!

    PS. Du vet det redan, men radera inte och släng bort texten, flytta bort den till ett annat dokument. :-)

    SvaraRadera
  5. Usch, det är jobbigt med feedback. Men bra förstås, och det klart att man inte vill höra att allt är så bra, så bra utan vill ha lite konstruktiv kritik. Men jobbigt att höra ändå... Men om du skriver bara hälften så bra som du gör i bloggen så kommer det att bli bra. Väldigt bra, till och med. Jag ser fram emot att läsa boken! *peppkramar*

    SvaraRadera
  6. Vad bra med konstruktiv feedback!!
    Ett ord till som alla (även jag)gärna överanvänder är så. Om du nu ändå ska ge dig på juna, menar jag.

    SvaraRadera
  7. Verkligen bra me respons, som du ser blir man väl ordblind!

    Tror din bok är jättebra, ska bli spännande o läsa.

    Godmorgon!

    SvaraRadera
  8. Mångmamma: Det känns bra att veta vad jag ska jobba på.

    Fru Hansson: Välkommen! :)

    Anneli: Jag behövde verkligen få lite input, det var ju därför som jag skickade det till henne - jag visste att det inte skulle komma smicker och beröm.

    SIngelmamman: Japp. Kill your darlings.

    Jessica: Inte jättejobbigt faktiskt, men det beror nog på att jag innerst inne visste om de här sakerna. Lite jobbigt att det var så uppenbart ... Men jag tror jag kommer lära mig mycket och det är bra! :)

    Åsa: 'Så' skrev hon inget om, det var "bara" 'ju'. Men de var å andra sidan en hel drös. :)

    SvaraRadera