onsdag 4 november 2009

Hur handlar man?


Jag åkte lite småsur ner till affären för drygt en timme sen, tyckte väldigt synd om mig själv som måste åka och handla (maken erbjöd sig i sista sekund, men det bortser vi från nu). Å ena sidan kan jag tycka att det är lite småkul att gå och titta på vissa saker i lugn och ro, men det vägs å andra sidan upp (eller ner) av att det är så förbannat tråkigt och jobbigt att handla allt det där som, i bästa fall, står på en inköpslista - som i bästa fall är med till affären! Idag var listan med, men allt som står där är inte med hem.

Det som händer med mig när jag kommer innanför dörrarna till ICA - the boring store - kan jag inte riktigt förklara och inte heller förstå: Hjärnan liksom avprogrammeras. Jag slänger ett litet öga på shoppinglistan men sällan blir det att jag följer den. Jag tror aldrig jag kommit hem med allt som står på listan. Och det är icas fel. De flyttar runt varor. Idag hittade jag inte ketchupen. Jag är i och för sig inte helt säker på att jag vet var den finns men jag tror att jag sett den någon gång. Men det kan ha varit länge sen. Hjärnan är som sagt inte riktigt med.

Havregryn och strösocker struntade jag i, helt sonika, det fick inte plats i korgen. Ja, jag släpar inte runt på en shoppingvagn! Nä, jag rullar omkring en shoppingkorg. I botten, under alla varorna, ligger min kasse.

Utanför kassorna är det dags att tömma korgen på alla varor. För att packa ner dem i kassen...

Vad som inte stod på listan, men som kom med hem ändå:
Pepparkakor och blåmögelost - mums!

13 kommentarer:

  1. Pepparkakor och blåmögelost är ju underbart!!!!!!!
    Ät och må bra;)

    SvaraRadera
  2. Catrin: Eller hur!!! I morgon em ska jag njuta några till igen! Hej julen! (nä, lite tidigt än)

    SvaraRadera
  3. kakmonstret i huset bredvid4 november 2009 kl. 22:39

    och jag gjorde en kladdkaka igår kväll som tog slut före middagen idag. Jag åt den helt själv *heja mej*

    SvaraRadera
  4. Oh skit också, det var ju det jag skulle handla. *muttrar*

    SvaraRadera
  5. Vilken tur att du fick med det viktigaste hem, pepparkakor och mögelost! ;)

    SvaraRadera
  6. Tittar in och önskar dig en skön torsdag!
    Får passa på att köpa med mig lite p-kakor och stilton, Yammi

    SvaraRadera
  7. Gäller att prioritera vad som läggs i lilla korgen o jag tycker att du gjorde ett korrekt val. Pepparkakor o ost....aldrig fel ;)

    SvaraRadera
  8. Kakmostern: Ja, heja dig!

    Singelmamman: Mmmm, det får du handla idag!

    Gafflan: Japp!

    Mita: Tack detsamma!

    Madlar: Det är aldrig fel! *Längtar hem*

    SvaraRadera
  9. Jag är likadan.
    Jag går liksom på autopilot.
    Jag sneglar på listan alternativt filurar på vad man skulle kunna behöva.

    Alternativt grubblar på VAR listan hamnade..

    Det är lite olika.
    Det som brukar vara lika är att jag som du inte har allt med mig hem. Fast mycket annat..

    SvaraRadera
  10. HA! Nu fick jag upp kommentarsrutan äntligen! Det har inte fungerat tidigare...

    Du verkar har bekymmer med mathandlandet. Med tre ungar i huset är det trist att handla "barnmat" (vilket det är för de flesta; fiskpinnar, köttbullar, falukorv och makaroner), men ännu tristare är det när kylskåp och skafferi gapar tomt och barnaskaran inklusive man gapar: Va´ blire för mat!?!

    SvaraRadera
  11. Anne: Bekymmer är ett lindrigt ord i sammanhanget ...

    SvaraRadera
  12. Brieost och bacon kan jag hitta i vilken affär som helst. Men det är ungefär det enda jag aldrig glömmer. Annars har jag en tendens att spontanhandla vilket gör att jag kommer hem med en väldig massa grejer som absolut inte går att kombinera. Som ättiksgurka, lemon curd och hårfärg...

    SvaraRadera
  13. Tjockis: De kunde väl sälja matpaket? Alla ingredienser + recept i en låda - ingen risk att man missade något. Och allt passar ihop! Fan vad smart jag är!

    SvaraRadera