torsdag 15 oktober 2009

Skööööönt!


Jag har ett lite komplicerat förhållande till matlagning; Jag hatar att laga mat och jag hatar att handla - men, jag vill gärna ha riktig mat varje dag, mat som är lagad från grunden! Helst skulle jag vilja ha egna djur som betat i närheten ... äh, nej, de skulle jag inte kunna äta!

Men jag skulle vilja känna en jägare som fixade vilt, en bonde som slaktade kor (eller är det tjurar? För inte är det väl oxar? Vad är en oxe? Finns de fortfarande?), en lammuppfödare som fixade lammkött (det gillar min man - klura på den ni!), en fiskare som fixar färsk fisk. Och så skulle jag vilja ha egna hönor som gick omkring i trädgården och värpte färska ägg varje dag och som åt upp alla matrester!

Det är nästan så att jag skulle vilja stoppa min egen korv! Nä, fy vad äckligt! Men jag sa nästan! Bara för att få så ren mat som möjligt! Inga tillsatser, inga E, inga färgämnen och konstgjorda smakämnen, inga bekämpningsmedel. Osv.


Eh... nu har jag tappat tråden. Men vad jag tror jag skulle komma till (när jag läser rubriken får jag ett hum! Tur att jag alltid sätter den först!) är att jag förutom att jag vill laga mat från grunden så vill jag även alltid laga så pass mycket mat att det blir en eller två lunchportioner också.

Men idag (och det är nu rubriken kommer in) behöver jag inte tänka på lunch, för det fixade sig igår! Maken lagade storkok (= middag till hela familjen + två luncher) och eftersom maken är i Malmö och äter ute (jävla mocklis) så fick jag bägge luncherna. Ok att samma mat tre dagar i rad är väldigt tråkigt, men att slippa laga mat idag är helt underbart!

Det blev nudelsoppa med broccoli. Av det som inte hamnade på golvet när förpackningen sprack i botten vill säga. Det som för övrigt fortfarande inte är bortsopat, utan ligger kvar. Men maken ska väl ha något att göra när han kommer hem i morgon? Jag bitter? För att jag inte får sova på hotell en natt i veckan och gå ut och äta på restaurang, och njuta god hotellfrukost en morgon i veckan? Baaaah!

3 kommentarer:

  1. Och en ålodling i avloppsrören kanske?
    *brainstormar*

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort egen korv, bland annat under några år. Suveränt gott. Det är ok att laga mat. Men trist att hitta på och variera.

    SvaraRadera
  3. Nilla; kan det ha varit det tro?

    SIngelmamman; jag kan nog tycka om att laga mat, om någon har handlat hem alla ingredienser som behövs.

    SvaraRadera